• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 30 آبان 1397
کد مطلب : 38258
+
-

سرانه فضای ورزشی در قزوین  کمتر از استانداردهای ملی

سینا قلیچ‌|  قزوین- خبرنگار: 

سرانه فضاهای ورزشی در کشور حدود یک متر است که این میزان در استان با توجه به میانگین سنی استان که جزو استان‌های جوان کشور محسوب می‌شود فقط 86 سانتیمتر است. متاسفانه بیش از 70 درصد فضاهای ورزشی موجود نیز در استان نیازمند نوسازی و بازسازی است. 

حضور بیش از 120 هزار دانشجوی غیربومی، وجود ورزشکاران شاخص در قزوین در سطح ملی و استقبال بانوان از فضاهای ورزشی در سال‌های اخیر از دلایلی است که باید مسئولان ورزش استان بیش از گذشته به دنبال افزایش فضاهای ورزشی و بهبود و ارتقای فضاهای فعلی باشند. 

از سوی دیگر با توجه به اضافه شدن رشته‌های کاراته و سنگ‌نوردی به المپیک و این‌که خاستگاه این ورزش‌ها قزوین است باید فضا و بستر لازم برای توسعه این رشته‌های ورزشی نیز از شرایط بهتری برخوردار باشد. 
براساس آمار 102 پروژه عمرانی ناتمام در استان وجود دارد که پیشرفت‌هایی بین 50 تا 85 درصد دارند و بدون شک در صورت تأمین اعتبار و سرمایه‌گذاری لازم می‌توان امیدوار بود تا حدود زیادی بر میزان سرانه‌های ورزشی تأثیرگذار باشند. 
یکی از دلایل طولانی شدن پروژه‌های عمرانی در حوزه ورزش پایین بودن اعتبارات ورزش استان است که با توجه به افزایش قیمت‌ها روند اجرایی این پروژه‌ها در سال جاری به کندی پیش می‌رود. 

با توجه به این‌که از علل اصلی مرگ‌ومیر در استان بیماری‌های قلبی است توسعه فعالیت‌های ورزشی می‌تواند به افزایش سرانه ورزش و در نتیجه قرار گرفتن فعالیت‌های ورزشی در سبد زندگی مردم ختم شود. لذا توجه به سرانه فضای ورزشی می‌تواند به منزله اقدامی پیشگیرانه به ارتقای وضعیت سلامت مردم کمک کند. 
افزایش سرانه ورزشی در استان از یک سو منوط به راه‌اندازی پایگاه‌های قهرمانی تخصصی برای پرورش و کشف استعدادهای ورزشی و البته برنامه‌‌ریزی و بضاعت مالی لازم برای ایجاد فضاهای تمرینی مطلوب است و از سوی دیگر به اشاعه ورزش و قهرمان‌پروری و کشف و پرورش استعدادهای نونهالان و نوجوانان در رشته‌های مختلف وابسته است. 

موضوعی که دستیابی به آن فقط با شعار دادن ممکن نیست و نیازمند جذب اعتبارات عمرانی و اهتمام همه دستگاه‌های متولی از جمله شهرداری‌ها، آموزش‌وپرورش، آموزش عالی و ورود بخش خصوصی در این حوزه است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید